Zal het nieuwe Formule 1 seizoen eindelijk spanning brengen in de titelstrijd?

Zal het nieuwe Formule 1 seizoen eindelijk spanning brengen in de titelstrijd?

Formule 1 is een van de populairste sporten ter wereld en wordt live bekeken door honderdduizenden toeschouwers. Tien teams vechten niet alleen om de wereldtitel, maar ook om het gejuich van de fans.

Na jaren van monotonie door de dominantie van Mercedes, heeft Red Bull nu twee jaar op rij het wereldkampioenschap veilig kunnen stellen. Nu het huidige seizoen al beslist is, kijken veel fans al vooruit naar volgend jaar. Het kan een van de spannendste titelraces ooit worden. Dat blijkt ook uit een blik op de odds bij de beste bookmakers, want Red Bull, Mercedes en Ferrari hebben bijna dezelfde kansen.

Mercedes terug op oude sterkte?

Het jaar 2022 was absoluut vergeetbaar voor het raceteam van teambaas Toto Wolff. Het was in Saoedi-Arabië al duidelijk dat het niet goed ging met Mercedes toen Lewis Hamilton in Q1 uitviel en genoegen moest nemen met de 16e plaats. Het leek bijna alsof de verloren titelrace aan het eind van het seizoen 2021 ervoor had gezorgd dat de motivatie uit het hele raceteam verdwenen was. Alleen de nieuwe coureur George Russel kon gedurende het seizoen voor enkele lichtpuntjes zorgen.

In de loop van het jaar bleek echter dat Mercedes langzaam maar zeker haar oude kracht herwon. Betere resultaten en uiteindelijk een dubbele overwinning in Brazilië zijn duidelijke tekenen dat Mercedes weer op het goede spoor zit en in 2023 weer een serieuze concurrent zal zijn.

Sleutelfactor Ferrari

De Formule 1 is al lang geen driestrijd meer als het gaat om de wereldtitel. Want de laatste jaren werden duidelijk gedomineerd door Mercedes en Red Bull. De belichaming van de sportauto, Ferrari, speelde niet echt een rol in de titelstrijd. Het seizoen 2022 heeft echter aangetoond dat de rode Italiaanse machines een kracht zijn om rekening mee te houden. Met Charles Leclerc en Carlos Sainz hebben ze niet alleen twee absolute topcoureurs in de cockpit, maar ook de auto zelf leek aan het begin van het seizoen 2022 meer dan competitief te zijn.

Uiteindelijk waren het echter interne fouten die zorgden voor een vroegtijdig resultaat in het wereldkampioenschap en veel hoofdbreken. Verkeerde strategieën en individuele rijdfouten zorgden ervoor dat de aanvankelijke favoriet Charles Leclerc de droom van een realistische wereldtitel al vroeg moest opgeven. Wat wel duidelijk is, is dat Ferrari eindelijk het potentieel had om na lange tijd weer vooraan mee te doen.

Het seizoen 2022 kan ook worden gezien als een generale repetitie voor de echte krachtmeting in 2023. Natuurlijk zullen Leclerc en Sainz proberen voort te bouwen op hun prestaties. Als Ferrari er ook in slaagt een sterke auto op de baan te zetten, wordt het volgend seizoen eindelijk weer een driestrijd om de titel en dus het spannendste seizoen in lange tijd.

Red Bull is terug in de titelrace

Na jaren van dominantie door Mercedes is Red Bull er de laatste twee seizoenen eindelijk in geslaagd zijn oude kracht terug te winnen en serieuze concurrentie te vormen in de race om het wereldkampioenschap. Het team rond Christian Horner heeft zich met hard werken terug naar de top gevochten. Natuurlijk is Max Verstappen, nu tweevoudig wereldkampioen, tot op zekere hoogte ook verantwoordelijk voor dit succes. Ook al is hij zeer polariserend binnen de Formule 1 en de fans, zijn talent en zijn wil om te slagen zijn onbetwist. Red Bull zal er natuurlijk alles aan doen om volgend jaar weer wereldkampioen te worden.

Wordt 2023 de voortzetting van 2021?

Bijna geen enkel seizoen in de Formule 1 was zo spannend als dat van 2021. Lewis Hamilton en Max Verstappen vochten een meedogenloze titelstrijd uit die zou uitmonden in een krachtmeting tijdens de laatste race van het seizoen in Abu Dhabi. Elke Formule 1-fan kent waarschijnlijk de uitkomst, want Max Verstappen wist Lewis Hamilton na een omstreden beslissing van de wedstrijdstewards voorbij te steken, waardoor hij uiteindelijk zijn eerste wereldtitel veroverde en de dominantie van Mercedes doorbrak. In 2023 kan het net zo spannend worden, want ondanks zijn vele titels heeft Hamilton er nog lang niet genoeg van. Bovendien is de rivaliteit tussen Red Bull en Mercedes allang geëscaleerd tot een ware strijd tussen de teambazen en de coureurs. De fans van beide kampen worden ook emotioneel. Dit is een situatie die alleen maar positief kan zijn voor de Formule 1. We kunnen natuurlijk alleen maar hopen dat 2023 een voortzetting wordt van 2021 en dat Mercedes Red Bull weer echt kan uitdagen. En als Ferrari ook nog in de running is voor de titel, is een spannend seizoen tot het einde toe gegarandeerd.

Nieuwe coureurs schudden Formule 1 op

Met Daniel Ricciardo en Sebastian Vettel hebben twee belangrijke couriers van de Formule 1 aangekondigd zich terug te trekken uit de hoogste autosportserie, deels vrijwillig, deels onvrijwillig. Terwijl Vettel het einde van zijn carrière aankondigde, moest Ricciardo zijn zitje opgeven wegens slechte prestaties. Bovendien konden met Mick Schuhmacher en Latifi twee andere coureurs niet de vereiste prestaties laten zien om verder te gaan in de Formule 1. Dit betekent weer dat er een cockpit beschikbaar is gekomen voor vier nieuwe coureurs. De bekendste en spannendste nieuwkomer is waarschijnlijk Oscar Piastri. Hij heeft al voor opschudding gezorgd door Alpine af te wijzen. Uiteindelijk zal Piastri nu starten voor McLaren.

De rookie krijgt een competitieve auto en zal zich meteen moeten bewijzen. Met Nyck De Vries en Logan Sargeant zijn er weer twee nieuwe coureurs in een F1-cockpit. Dit betekent dat Williams eindelijk weer kan inlopen. Want terwijl Albon dit seizoen voortdurend spannende prestaties heeft geleverd en de capaciteiten van de auto heeft bewezen, stond Latifi vaak op de laatste plaats. Een feit dat van Williams een ongeëvenaard team in de F1 heeft gemaakt.

Competitiestrijd binnen de teams

De interne teamgevechten zullen ook interessant zijn om te zien in 2023. Want de grens tussen de voorstellingen begint steeds meer te vervagen. Zowel Perez en Verstappen als Leclerc en Sainz en Hamilton en Russel zitten qua prestaties bijna op één lijn. Ook tussen de iets zwakkere teams ontstaan spannende interne duels.

McLaren heeft een zeer jong team met Lando Norris en een rookie en beide coureurs zullen proberen zich te vestigen. Alex Albon krijgt een eerste tegenstander bij Williams en bij Haas zouden twee oude tegenstanders om de winst kunnen vechten.

Leave a Reply

Your email address will not be published.