drs formule 1

Je hoort commentatoren van de Formule 1 vaak spreken over DRS en DRS zones. Maar wat is het eigenlijk? Sinds 2011 zijn de reglementen in de Formule 1 aangepast en wordt er gereden met een zogenoemd Drag Reduction System, afgekort DRS.

Waar staat DRS voor?

Als je je afvraagt waar staat DRS voor, nou “Drag Reduction System” dus. Simpel gezegd zorgt het er voor dat de maximale snelheid van de Formule 1 auto op een lang recht stuk wordt verhoogd door het openen van de achtervleugel. Dit systeem is bedacht om het inhalen in de Formule 1 te verhogen en daarmee ook de spanning in de sport.

Hoe werkt de DRS in Formule 1?

Jarenlang werd de F1 gezien als een sport dat steeds saaier werd en veel meer “treintje rijden” dan echte inhaalacties. Dit is sinds 2011 veranderd door het toevoegen van het F1 DRS Systeem. Op alle circuits van de Formule 1 bevinden zich zogenoemde DRS zones, waar je deze “turbo” functie kan toepassen op je auto. Dit is doorgaans op een lang recht stuk op de baan, omdat het anders teveel gevaar met zich meebrengt. De regel is dat je binnen een seconde van je voorganger moet zitten om gebruik te kunnen maken van deze functionaliteit. De racer heeft een knop op zijn stuur om vanaf een bepaald punt op de baan de DRS te activeren. Op dat moment wordt de achtervleugel verschoven en klapt deze naar beneden. Dit zorgt er voor dat er minder neerwaartse druk is op de auto. Daarmee wordt de auto minder hard op het asfalt gedrukt en kan je sneller rijden.

Wanneer mag je DRS gebruiken?

Er zijn een aantal voorwaarden aan het gebruik van de DRS:

  • Je moet op het DRS detectiepunt binnen 1,000 sec achter je voorganger zitten
  • Je mag DRS alleen gebruiken in de daarvoor bestemde DRS zones
  • Wanneer het regent wordt DRS uitgeschakeld
  • Tijdens een (virtual) safety car mag er ook geen gebruik gemaakt worden van de DRS
  • In de eerste 3 rondes van de race is DRS uitgeschakeld
  • In vrije trainingen en kwalificaties mag de DRS onbeperkt gebruikt worden

Hoe vaak mag je DRS gebruiken?

Daarnaast hebben sommige circuits 2 en andere 3 DRS zones. Dit houdt in dat het bij de ene baan makkelijker is om in te halen dan bij de andere baan. Op een baan als Monaco is het uberhaupt lastig om in te halen en heeft de DRS zone weinig tot geen nut. Deze vindt plaatst bij start-finish, waar je de meeste mogelijkheid hebt om iemand in te halen. Op banen als die van Braziilë of Abu Dhabi is het een stuk makkelijker om in te halen en gebruik te maken van DRS.

DRS Max Verstappen en strategie

Tegenwoordig zien we steeds vaker dat coureurs slim gebruik maken van de regels omtrent DRS. Als er namelijk 2 coureurs vechten om een positie en heel dicht naast of bij elkaar rijden, dan kan het soms zo zijn dat coureurs beuwst afremmen voordat ze bij het DRS detectiepunt zijn. Dit is een streep op de baan van waar bepaald wordt wie zijn DRS mag activeren. Als er 2 coureurs naast elkaar rijden en aan het battlen zijn voor een positie, is het slim om vlak voor zo’n detectiepunt DRS af te remmen en te zorgen dat je voorganger eerder over de streep is. Vervolgens kan jij er binnen een seconde achteraan en heb je het voordeel van DRS en een recht lang stuk.

Een goed voorbeeld hiervan was de Grand Prix van Saoedi-Arabië in 2021. Het was de voorlaatste race in de Formule 1 waar Max Verstappen en Lewis Hamilton streden om het kampioenschap. Beide coureurs waren de hele wedstrijd al aan het battlen met elkaar, tot op het punt dat er DRS strategie werd gekozen. In de 28e ronde van de race moest Max Verstappen Hamilton voor laten gaan door het foutief inhalen eerder in de race. In bocht 26 besloot de Nederlander van zijn gas te gaan, vlak voor het DRS detectiepunt. Lewis Hamilton dacht slim te zijn en bleef achter Verstappen rijden, maar vergat op tijd te remmen en knalde op de Red Bull wagen. Het was duidelijk dat beide coureurs het voordeel van de DRS niet wouden weggeven aan hun tegenstander.

Wat is DRS bij Formule 1?

DRS is de benaming voor het openklappen van de achtervleugel van een F1 auto, waardoor er minder neerwaartse druk ontstaat van de auto en daarmee een hogere snelheid behaald kan worden. Dit zorgt ervoor dat voorgangers makkelijker ingehaald kunnen worden

Wanneer mag je DRS gebruiken?

1. Je moet op het DRS detectiepunt binnen 1,000 sec achter je voorganger zitten
2. Je mag DRS alleen gebruiken in de daarvoor bestemde DRS zones
3. Wanneer het regent wordt DRS uitgeschakeld
4. Tijdens een (virtual) safety car mag er ook geen gebruik gemaakt worden van de DRS
5. In de eerste 3 rondes van de race is DRS uitgeschakeld
6. In vrije trainingen en kwalificaties mag de DRS onbeperkt gebruikt worden