f1 halo formule 1 halo cockpit

Soms vervloekt, maar over het algemeen steeds meer geliefd in de Formule 1. We hebben het natuurlijk over de F1 Halo, oftewel het in 2018 geïntroduceerde beschermingsmechanisme voor de coureurs om de sport veiliger te maken. Misschien een lelijk gezicht, lastiger voor de coureurs om alles goed in de gaten te kunnen houden, maar o zo belangrijk. We hebben al een paar voorbeelden gezien waar de Halo levens heeft gered.

In 2018 werd de Halo verplicht in zowel de Formule 1 als in de Formule 2. Na een succesvol eerste jaar in de F1 Halo, werd het in 2019 ook toegepast als verplichting in de Formule E. Ook daar mag je dus niet rijden zonder een Formule 1 Halo als je dat zou willen. Kijkend naar de kracht van een F1 Halo, dan zou deze het gewicht van 15 Formule 1 auto’s moeten kunnen weerstaan. In de foto hierboven zie je de Halo Red Bull auto met Max Verstappen er in. Ook hij en Red Bull Racing Halo waren niet voorstander van deze nieuwe uitvinding, maar zijn hier zeker al op teruggekomen.

Wat is een F1 Halo?

De F1 Halo is eigenlijk een beschermkap dat je bovenop de F1 auto’s ziet van tegenwoordig. Het is dus sinds 2018 verplicht om een F1 Halo te hebben op je auto, wat zou moeten zorgen voor het beschermen van de coureur voor rondvliegende onderdelen. In eerste instantie was er eigenlijk geen enkele coureur voorstander van de Formule 1 Halo. Dit omdat er veel nadelen zijn van de F1 Halo. Zo kun je bijvoorbeeld;

  • Het gewicht van de auto neemt toe, waardoor de auto’s minder snel gaan en daarnaast ook meer brandstof verbruiken
  • Aerodynamica van de F1 wagens neemt af door een afname van de Aerodynamica van de F1 auto.
  • Het zicht wordt beperkt door de F1 Halo.
  • De Formule 1 Halo heeft invloed op het balans van de auto

Het gewicht van de F1 Halo is ongeveer 15 kilo, waardoor het totale gewicht van de auto flink is toegenomen.

F1 Crashes Halo Formule 1

F1 Crash romain grosjean 2020

In de eerste maanden was er behoorlijk veel kritiek op de introductie van de Halo. De reden hiervoor zijn de nadelen van de Formule 1 Halo sinds 2019. Echter, tijdens de Grand Prix van Bahrein in 2020 werd duidelijk wat zo’n Halo voor je kan doen als je crasht. Romain Grosjean kwam met de schrik vrij op het moment dat zijn auto in volle snelheid richting de vangrail rijdt. Door deze crash ontstond er een grote brand in z’n auto, waarna bij heldhaftig uit de auto sprong en ongedeerd leek (met uitzondering van brandwonden). Op het moment dat de auto uit de vangrail werd gehaald, bleek dat de Franse coureur Romain Grosjean zag dat de F1 Halo zijn leven heeft gered. Zonder Formule 1 Halo in de cockpit zou hij absoluut niet meer leven.

Vervolgens was het Lance Stroll die op z’n kop kwam te liggen met z’n auto. Ook dit is een duidelijk voorbeeld waarbij de Halo een belangrijk onderdeel is geweest van de veiligheid van de F1, en nu nog steeds! Het gewicht van de auto werd opgevangen door de Halo, zoals dat ook gebeurde bij Lewis Hamilton en Max Verstappen in Monza. de Nederlander kwam in bocht 2 bovenop de Mercedes te staan, waarbij de band van de Red Bull Bolide bijna het hoofd van Lewis Hamilton plat drukte. Door de Halo werd erger voorkomen.

F1 Crash romain grosjean 2020

Een bizar begin van de Grand Prix van Silverstone van 2022. Net als vorig seizoen kregen we in de eerste ronde een rode vlag situatie, met ook dit kee reen ontzettend harde klap. Dit jaar was het Zhou, de rijder van Alfa Romeo, die keihard over de kop gaat en onderste boven in de bandenstapel beland. Het gaat zelfs zo hard, dat hij met zijn auto over de bandenstapel vliegt en erachter beland. De halo van de Alfa Romeo en het hek waar de auto tegenaan is gekomen hebben er voor gezorgd dat zowel de coureur als het publiek buiten levensgevaar zijn gebleven. Bekijk hieronder enkele beelden van de crash, met onder andere een on-board beeld van Zhou en andere coureurs.

Wat is de Halo?

De F1 Halo is eigenlijk een beschermkap dat je bovenop de F1 auto’s ziet van tegenwoordig. Sinds 2018 is het verplicht om deze te plaatsen, wat moet zorgen voor extra veiligheid van de coureurs tijdens de races.

Waarom gebruiken ze de Halo in de F1?

Om de sport steeds veiliger te maken, kwamen ze in 2018 met het verplichten van de van F1 Halo. Destijds waren veel coureurs tegen de invoering, maar tegenwoordig zijn er al meerdere levens gered dankzij deze nieuwe uitvinding!