Slicks banden in de Formule 1, wat zijn dat eigenlijk? Je hoort de commentator en de mensen in de studio tijdens een F1 uitzending vaak praten over Slicks, maar wat zijn dat eigenlijk? Vooral als het regenweer of onvoorspelbaar weer is, dan wordt de term “slicks f1 banden” vaak over de microfoon richting de huiskamers geslingerd. Maar wat is dit nou eigenlijk?

Slicks = profielloze band

De slick is eigenlijk een profielloze band. Dit zijn de “normale banden” waarop wordt gereden in de Formule 1 als het droog weer is. De reden dat hierop gereden wordt, is doordat deze meer snelheid meenemen dan banden waar wel profiel op zit (zoals regenbanden). Pas sinds 2008 is het weer toegestaan om met F1 Slicks te gaan rijden. Het rijden van Slicks banden in de Formule 1 was namelijk van 1998 tot en met 2008 verboden. In die tijd werd er namelijk gebruik gemaakt van semi slick banden, oftewel waarin er in de lengterichting vier groeven aangebracht zijn.

Semi slick banden

Semi Slick Banden zijn dus banden waarbij er wel profiel op de banden zitten, maar in een minimale vorm. Hier werd tot in 2008 mee gereden. Dit zijn nanemlijk 4 grotere groeven in de band die herkenbaar is bij bijvoorbeeld de oude Marlboro Formule 1 auto’s in de tijd van Michael Schumacher bijvoorbeeld. Deze banden worden door hobby mensen ook wel eens aangekocht voor onder hun eigen auto om daarmee op een circuit te gaan rijden. Echter, is het niet toegestaan op semi slick banden op de openbare weg te dragen onder je auto, waardoor deze alleen maar voor een circuit gekocht kunnen worden.

Hoe herken je een Slicks band?

Slicks banden zijn te herkennen aan de groeven in de banden, oftewel het profiel. Is er geen profiel aanwezig, dan spreken we over een slick tyre, oftewel slicks banden. De reden dat er geen profiel op de band zit, is omdat het niet nodig is om water af te voeren. Normaal gesproken kan dit namelijk gebeuren via de groeven / profiel dat zich op de band bevindt. Dat hoeft bij droog weer niet, waardoor dit profiel van de band is gehaald en waardoor deze dan ook slick banden wordt genoemd. Daarnaast kan je het vanaf een afstand ook goed zien aan de streep op de buitenkant van de band. Deze zijn bij softbanden namelijk rood, bij mediumbanden zijn deze geel en bij harde banden zijn deze wit. De wet tyres, oftewel de regenbanden in de Formule 1, hebben de kleur groen en blauw. De groene band wordt ook wel de intermediate genoemd. Dit is een band die gebruikt wordt als de baan nat is, maar wanneer er geen plassen op de baan zijn. Hierdoor heb je de beste grip op de Intermediates. Als je echt plassen op de baan hebt liggen, dan zal er een pitstop gemaakt worden en gekozen worden voor de Full Wet Tyres, oftewel de echte regenbanden in het blauw.